90-годишната режисьорка Юлия Огнянова оглави комитета за възстановяването на Родопския драматичен театър


Едно от знаковите имена на българската театрална режисура, 90-годишната Юлия Огнянова, оглави като почетен председател Инициативния комитет за възстановяването на Родопския драматичен театър като самостоятелна юридическа културна институция в Средните Родопи. Инициативният комитет е подкрепен от 42 известни деятели на българската култура като нови лица продължават да се включват в неговия състав, който е отворен. В защита на необходимостта културен институт като РДТ „Николай Хайтов” да развива духовността в региона, застанаха проф. Стефан Данаилов, почетният гражданин на Смолян Любомир Левчев, режисьорът Теди Москов, актьорите Мая Новоселска и Мариус Куркински, Николай Колев-Босия, композиторът Петър Радевски, синовете на писателя Николай Хайтов – Александър и Здравец Хайтови и още много видни творци, както и утвърдени общественици от Смолян и Родопите. Единственият областен театър, който бе закрит под формата на театрална реформа, бе Родопският драматичен театър „Николай Хайтов”, с което един огромен регион бе обречен на културен и духовен вакуум. Това е не само твърдението на актьорите и техническия персонал – културен капацитет, отишъл на трудовата борса, но и на местните власти в 10-те общини на Смолянска област и на широката общественост. През последните две години и половина Средните Родопи нямат свой театър – най-близките са на 100 километра – в Пловдив и Кърджали. В региона растат млади поколения, облъчвани от чалга и кич, които не знаят какво значи театър. Родопският драматичен театър в своята 60-годишна история бе театърът на колела, който играеше в тесни читалищни сцени, във физкултурни салони и неотоплени зали в селата и градовете на Средните Родопи без да прави компромис с художественото ниво, почтеността и добрия вкус. Родопският драматичен театър беше марка в национален мащаб, оповестиха на пресконференция в Смолян членове на Инициативния комитет.

Инициативният комитет е решен докрай да отстоява възстановяването на театралния живот на смолянска сцена. Вече е изпратено отворено писмо до служебния премиер Марин Райков, министъра на културата Владимир Пенев и евродепутатите. Позицията на обявените безсрочни протести е ясна – да се отмени министерското постановление за неговото „преструктуриране” и фактическо закриване и да се възстанови държавният статут като самостоятелно юридическо лице на Родопския драматичен театър „Николай Хайтов”. Първата стъпка е оповестяването на инициативите на пресконференции в Смолян и София. Паралелно стартира петиция с подписка на гражданите от региона. Следва протестен митинг и също така по повод Деня на театъра 27 март – протестен концерт-спектакъл. Категоричното решение е безсрочни протести и ако се наложи като крайно действие – гражданско неподчинение.

 

100 читалища в Смолянска област са изразили подкрепата си за възстановяването на Родопския драматичен театър, оповести Христо Гиневски, председател на Областния и Общинския съвет на читалищния съюз и един от инициаторите за създаването на Инициативния комитет в защита на РДТ. Защото искат представленията на смолянската трупа да бъдат на техните сцени. Тези дни 30 читалища от Смолянска община ще публикуват своята Декларация в подкрепа на исканията на Инициативния комитет.

ПРЕДИСТОРИЯТА

След 60 години славна история Театърът в Смолян вече не съществува. Закри се театър, в който са работили едни от най-големите творци на България и в който са създадени знакови постановки. Юлия Огнянова с трайното си присъствие през последните 15 години създаде неговото ново уникално лице. Преди повече от 2 години под формата на „театрална реформа” РДТ бе преобразуван като сцена към Драматичен театър – Пловдив. С уверенията, че създаването на творчески продукт на смолянска сцена няма да бъде преустановено, а само административното ръководство ще бъде едно. Заради постъпило искане от смолянската управа с решение на Общинския съвет сградата и всички материални активи бяха прехвърлени на община Смолян. В началото на тази година бяха освободени и последните актьори и техническият персонал, оставен да обслужва гостуващите постановки.

Преструктуриране и реформи се правят, когато има ясна стратегия за развитие. Стратегия за българската култура няма. Закриха ни „на калпак” – по някакви количествени показатели. Населението в Родопите не е второ качество. Младите хора напускат не само по икономически причини, но и поради липса на перспектива за културно развитие и израстване. През лятото на 2010 година младежите от Театралната школа на актрисата Емилия Ованесян създадоха комитет „Бъдеще за Смолян” и за 11 дни събраха 5 315 подписа срещу министерското постановление, които бяха изпратени на Бойко Борисов, но така и не дочакахме отговор, казаха актьорите, последните мохикани на смолянската Драма в театралния и в преносния смисъл. Тази театрална школа изпрати трима млади студенти, които сега учат актьорско майсторство. Тази театрална школа възпита Стайко Мурджев, един от най-изявените и перспективни млади режисьори на България. Как ще се развиват подрастващите таланти в този край, ако няма подходящата среда и атмосфера, която да им даде познания и криле – питат смолянските театрали. Когато постановлението излезе бившият директор Кръстьо Кръстев ни уверяваше, че Смолян ще има свое място в театралния живот, че тук ще се правят експериментални спектакли от млади актьори и режисьори, ще се развиват международни поректи и Смолян ще стане „Меката” на театралната дейност в България. Съюзът на артистите в България прие с престъпно мълчание затриването на този културен институт в Родопите. Нарекоха смолянската публика малобройна. С политиката, която се води и по-точно не се води, населението в Родопите още повече намалява, а планината продължава да се обезлюдява. Какво да правят младите хора тук – да работят като камериерки, бармани и сервитьори сезонно в хотелите на Пампорово – това се предлага като единствена перспектива? Дали някой специално не подлага на културен геноцид целия регион в преследването на други цели – защото бездуховните хора, лишени от културно облъчване, лесно се манипулират и поддават на религиозни внушения.  Европейският съюз има специална директива за развитието на планинските райони и това включва не само икономическите условия за живот, подчерта актрисата Миряна Найденова.

Емилия Ованесян,носителка на „Аскеер” и на няколко номинации за наградата, заяви, че министерският чиновник, подготвил цялата документация за закриването на Смолянския театър, директорът на дирекция „Сценични изкуства и творческо поколение“ Красимира Филипова от Министерството на културата, всъщност е агентът с псевдоним Вероника, вербувана от подп. Марин Генов, както е оповестила комисията по досиетата. Тя от години отговаря за българските театри, всички писма по компетентност са насочвани към нея, тя е дала за подпис документа за закриването на РДТ на министър Вежди Рашидов.

Ние със собствените си ръце сме изграждали този театър, наливали сме бетон, носили сме строителин материали, разчиствали сме, а след това го създадохме и като съдържание, като културна институция – споделиха смолянските театрали.

ПОЗИЦИЯТА НА КМЕТА НА СМОЛЯН НИКОЛАЙ МЕЛЕМОВ

Кметът на Смолян Николай Мелемов се ангажира със съдбата на Родопския драматичен театър в подкрепа на усилията на Инициативния комитет да го възроди. Изпитвам смесени чувства – болно ми е за ликвидацията на театъра, но от друга страна съм оптимист – сигурен съм, че Смолян отново ще има свой театър, каза Николай Мелемов на пресконференцията. Сега вече общината е стопанин на сградата и извървяхме доста сериозен път. Вече се вижда, че има кой да се грижи за това забележително архитектурно постижение на арх.проф. Стефан Попов. Сградата е строена специално за театър, спечелила е престижна международна награда в САЩ за такъв тип обекти и със своята многофункционалност дава възможност да се развива многопосочна културна дейност, което сме започнали да правим. Изгубихме доста време в битки с Министерството на културата с надежда, че то ще оцени реално обстановката и ще помогне. Община Смолян е показала, че има положително отношение към театъра. Сами ще си помогнем и областта отново ще има театър, въпреки тежкото положение и икономическата криза. Хората от региона имат нуждата от тази културна институция. Затова трябва да се възобновят пътуванията по общини и села.

HALA.bg
ОБЛАСТНИЯТ УПРАВИТЕЛ, СТЕФАН СТАЙКОВ, 4 ГОДИНИ РАБОТИШЕ СРЕШУ ГЕРБ, СЕГА НЕКА МЕЛЕМОВ И ДАРИТКОВА ДА ОПРАВЯТ НЕЩАТА, ТЕ ГО ПАЗИХА ДО СЕГА!
НАГЛО, Мелемов!!!!! Та точно ти и твоята партия, начело с Тиквата закрихте театъра. Има една хубава българска поговорка: "Болен здрав носи"!! Оставка НЕКАДЪРНИЦИ!!!!!!
Най-четени